Een jaar geleden dwong het Corona virus ons tot een snelle implementatie van de online logopedie. Cliënten konden destijds de praktijk niet meer bezoeken a.g.v. de lockdown. En de logopediepraktijken in Nederland konden niet anders dan online therapie bedrijven.
Dat was in aanvang best ingewikkeld. Afgezien van alle technische zaken, die we eigenlijk allemaal vrij snel onder de knie hadden, moesten we ook onze wijze van behandelen gaan wijzigen. Methodieken moesten worden aangepast net als de manier van belonen, wanneer een cliënt het goed had gedaan. En dan is het echt geweldig hoe alle vakgenoten elkaar gingen helpen. Er werden power points gemaakt en gedeeld met collega’s. Er kwam een nieuwe Facebookgroep over telelogopedie. We hielpen elkaar met technische problemen.
Ik ben een ervaren logopedist. Ook met aannames, die ik in dit licht moest herzien! Ik dacht, het zal wel voor een aantal cliënten werken, maar niet voor het grootste deel. Dat was buiten de kracht van mijn cliënten gerekend. Want zelfs voor de 3-jarige kinderen met het syndroom van Down, lukte het om een soort van on-demand TV te maken, waarbij de inhoud precies was aangepast aan de mogelijkheden en de interesses van het kind. Dat had ik als oude rot in het vak niet gedacht, maar was er wel heel blij mee.
Inmiddels zijn we een jaar verder. Hebben we een jaar meer ervaring omtrent online logopedie. In principe kunnen cliënten gewoon weer naar de praktijk komen als ze geen klachten hebben. Gezien onze cliëntenpopulatie hebben ze echter wel vaak klachten die passen bij Corona. Dus, we moeten nog best vaak onze afspraak op de praktijk omzetten naar een online afspraak. Dat is geen enkel probleem meer. Daarnaast zien we dat er zich meer cliënten uit het buitenland aandienen. Zo kregen we aanvragen uit Noorwegen, Spanje, Peru en uit Brussel. Internationaal gaan. Hoe leuk is dat.
En onze cliënten? Zij zijn er al helemaal aan gewend en appen vaak al de avond van tevoren als er klachten zijn: kunnen we online?!